WAGES IN AND OUT OF THE PUBLIC SECTOR: NEW INSIGHTS FOR SIX SELECTED EUROPEAN COUNTRIES
Resumen
This paper aims to draw a comparative picture of some basic features of the public sector labour market in six European economies (France, Germany, Italy, Spain, Sweden, the United Kingdom). Relying upon the Eurostat Structure of Earnings Survey (EU-SES), the Oaxaca-Blinder decomposition was applied to various subsets of the workforce. Issues of comparability are emphasised, by posing civil servants against their appropriate counterparts, i.e. employees from large private firms, by considering jobs and professional figures within the same sectors (Education, Human health, and Local utilities), and by considering workers characterised by similar levels of education. We consider not only hourly earnings but also monthly earnings. We find a wage premium in the public sector in the UK and Spain and to some extent in Italy (only for hourly earnings). Less educated employees working in the public sector fare generally better in terms of the premium compared to their more educated colleagues.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).